Övrigtt

Vad är SEO?

SEO står för search engine optimization eller sökmotoroptimering, vilket är en uppsättning metoder utformade för att förbättra utseendet och placeringen av webbsidor i organiska sökresultat. Eftersom organisk sökning är det mest framträdande sättet för människor att upptäcka och komma åt online innehåll, är en bra SEO-strategi avgörande för att förbättra kvaliteten och mängden trafik till din webbplats.

För att svara på vad är SEO så handlar det mycket om att öka din synlighet på nätet, eller rättare sagt på Google.

Varför är SEO viktigt?

För att förstå värdet av SEO, låt oss dela upp definitionen i tre delar:

Organiska sökresultat: de obetalda listorna på en sökmotorresultatsida (SERP) som sökmotorn har bestämt är mest relevanta för användarens fråga. Annonser (i detta sammanhang, PPC eller betala-per-klick-annonser) utgör en betydande del av många SERP. Organiska sökresultat skiljer sig från dessa annonser genom att de placeras baserat på sökmotorns organiska rankningsalgoritmer snarare än annonsörernas bud. Du kan inte betala för att din sida ska rankas högre i organiska sökresultat.

Kvaliteten på organisk trafik: hur relevanta användaren och deras sökfråga är för innehållet som finns på din webbplats. Du kan locka alla besökare i världen, men om de kommer till din webbplats för att Google säger till dem att du är en resurs för Apple-datorer när du verkligen är en bonde som säljer äpplen, kommer dessa besökare sannolikt att lämna din webbplats utan slutföra eventuella konverteringar. Trafik av hög kvalitet inkluderar endast besökare som är genuint intresserade av produkterna, informationen eller andra resurser som din webbplats erbjuder. Högkvalitativ SEO utnyttjar sökmotorns ansträngningar att matcha en användares sökavsikt med webbsidorna som listas i SERP.

Kvantitet organisk trafik: antalet användare som når din webbplats via organiska sökresultat. Användare är mycket mer benägna att klicka på sökresultat som visas nära toppen av SERP, vilket är anledningen till att det är viktigt att använda din SEO-strategi för att ranka relevanta sidor så högt du kan. Ju fler högkvalitativa besökare du lockar till din webbplats, desto mer sannolikt är det att du ser en ökning av värdefulla omvandlingar.